Monday, May 10, 2010

BUBUR ASSYURA VERSI PENANG...

kalau bercakap tentang bubur assyura ni memang rasanya satu Malaysia tahu tentang menu ni terutamanya dikalangan masyarakat melayu...Tapi untuk team Jurnal Chef dan Riz sendiri, memasak bubur assyura adalah sesuatu yang agak asing bagi kami..maklumlah kebanyakan daripada team kami ni muda-muda belaka..Riz pun dah lama tak tengok atau mencuba sendiri memasak bubur assyura ni..Tapi mujurlah masyarakat kampung di Balik Pulau tempat kami menjalankan penggambaran rancangan Jurnal Chef ini sangat bermurah hati memberikan kerjasama dalam penyediaan masakan bubur assyura yang memerlukan bahan yang banyak..

Kepada penonton semua, jangan lupa untuk mencuba resepi bubur assyura ini yek!!

RESEPI BUBUR ASSYURA





  • Tepung beras - 1 kg
  • Gula merah - 600 gram
  • Gula putih - 1 kg
  • Kacang hijau - 300 gram
  • Kacang merah - 300 gram
  • Jagung - 200 gram
  • Pisang emas - 1 ikat
  • Santan - 2 kg
  • Labu - 500 gram
  • Kacang kuda - 300 gram
  • Ubi keledek - 2 ketul
  • 2 helai daun pandan
  • Garam secukup rasa

5 comments:

  1. Salam Chef Riz...
    Wah!meriahnya saya tgk chef mengendali rancangan JC.Masakan yang disajikan dalam rancangan tu mmg superb habis.
    Chef,sorilah nak komen sket.masakan dah meriah.Hope blog JC juga meriah jugalah.Anyway, saya boleh bantu chef buat blog lebih menarik.
    Actually, saya mmg blog developer.Jika berminat boleh email saya:buatbloganda@gmail.com

    ReplyDelete
  2. salam...saya sebenarnya ingin menghubungkan dua insan terpisah....mama saya merupakan kawan baik kepada chef wan...gambarnya semasa kecil pun ada di rumah...dah berpuluh2 tahun tak berjumpa...chef wan dulu pun pernah belajar denagan arwah atuk saya semasa dia masih kecil...

    mama saya nama zurinah bt mat jassin
    atuk saya aishah hassan...
    kami di kedah
    harap admin blog dpt sampaikan salam kepada chef wan...

    ReplyDelete
  3. chef, cari2 resepi kuih talam mak anjang x jumpa pun?huhuhu....

    ReplyDelete
  4. salam...
    chef... nape tak letakkan skali cara nak masak bubur ni chef?
    klau x dah blh cuba kat rmah..

    ReplyDelete
  5. salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
    Hargailah hari kemarin,mimpikanlah hari esok, tetapi hiduplah untuk hari ini.,
    ditunggu kunjungan baliknya gan .,.

    ReplyDelete